Koti ja kasvatus
Käsitykset naisten ja miesten stereotyyppisistä ominaisuuksista, rooleista, tehtävistä ja mahdollisuuksista syntyvät jo varhain ja jatkuvat usein läpi elämän. Segregoituminen voidaankin nähdä elinikäisenä jatkumona, johon tulee vaikuttaa monilla tasoilla ja tavoilla elämän eri vaiheissa.
SEGLI-hankkeessa työskennellään myös varhaiskasvatuksen toimijoiden kanssa Kemissä ja Kajaanissa. Kotien ja koulujen kanssa tehtävässä työssä kehitetään muun muassa uudenmuotoisia vanhempainiltoja.
Kesäkuussa 2018 julkaistun tasa-arvobarometrin mukaan peräti kolmannes suomalaisista opiskelijoista ja koululaisista oli sitä mieltä, että oppilaitoksen oppimateriaaleissa esiintyy oletuksia siitä, että tyttöjen ja poikien tulee olla tietynlaisia.
Koulutus- ja työmahdollisuudet näyttävät erilaisilta paitsi sukupuolen, myös iän ja asuinpaikan perusteella. Haastattelimme Stadin ammattiopistossa pelinkehittäjäksi Helsingissä opiskelevaa Dominicia sekä suomussalmelaisia yläastelaisia Juliaa ja Veeraa heidän koulutus- ja uravalintojensa muotoutumisesta sekä Tuure Boeliuksen #kaikkienduuni -videosta.
Käsitykset tyttöjen ja poikien rooleista ja kullekin sukupuolen mukaan sopivista tehtävistä syntyvät jo varhain, kun lapset oppivat ”tunnistamaan” tytöille ja pojille sopivat leikit, lelut, harrastukset, kotityöt ja ammatit.
”Tarkoittaako tää segregaatio, että joku on tehnyt pahaa toiselle ihmiselle? Onko se ranskaa vai ruotsia?” Näin alkoi sanan segregaatio pohdinta SEGLI-hankkeen koulussa käydyssä keskustelussa.